bewust-zijn

De kracht van affirmaties

Affirmatie betekent letterlijk bevestiging of bekrachtiging. Het schrijven, denken of uitspreken van een affirmatie kan je helpen om positiever te denken en daarmee positiever in het leven te staan. Hoe vaker we een gedachte hebben, hoe meer we deze gaan geloven. Een gedachte heeft invloed op hoe jij je voelt. Een affirmatie is een positieve en krachtig geformuleerde zin.

We creëren door de jaren heen allemaal verhalen over onszelf. Veel van deze verhalen zitten vol met niet helpende gedachten. Zo vertel ik mij zelf sinds ik kind ben dat ik niet genoeg kan drinken. Ik herhaal dit en herhaal dit en geloof het. Vervolgens handel ik daar naar. Bewust en onbewust. Een positieve krachtige affirmatie kan je dus helpen jouw verhaal te herschrijven. Waardoor je gaat handelen naar deze affirmatie.

De kracht van een affirmatie zit hem in de herhaling. Onze hersenen gaan automatisch geloven wat we vaak zien of horen. Een affirmatie is dus geen quickfix. Je kunt vandaag een positieve affirmatie opschrijven of uitspreken, maar daarmee verander je niet meteen de verbindingen in je brein. Herhaal hem vaak en de affirmatie gaat in je onderbewuste zitten. Als jouw affirmatie is: ‘Ik ben krachtig’ en je loopt tegen een situatie aan dan zul je onbewust kiezen voor een krachtige oplossing.

Daarnaast is het belangrijk een affirmatie te formuleren die je ook al kan geloven. Als je jezelf altijd vertelt, zoals ik, dat je nooit genoeg kan drinken en je verandert de zin naar ‘Ik drink iedere dag 3 liter water’. Is de kans erg groot dat je hem niet geloofd, dat je het niet echt voelt. Dan kan je deze zin nog 3000 x herhalen, maar dan is het zonde van je tijd en energie. Je gaat er niet naar handelen. Deze affirmatie past niet bij me. Wel heb ik ervaren en geloof ik inmiddels dat ik patronen kan doorbreken.

Wat mij dan helpt is om te gaan denken:

‘Ik ben in staat patronen te doorbreken’

‘Ik kan 1 liter water drinken op een dag’

Dit zijn op dit moment voor mij realistischere affirmaties. Zodra dit mijn waarheid wordt, kan ik mijn affirmatie weer upgraden. De key zit hem erin om opzoek te gaan naar wat er al is. Als je een ontzettend negatieve gedachte hebt, kun je meteen naar een heppiedepeppie positieve affirmatie gaan. Grote kans dat je hem niet geloofd.

Ga op zoek naar een neutralere variant. Het is belangrijk je affirmatie positief te formuleren. Als je een affirmatie formuleert met woorden als nooit en niet gaat het niet voor je werken. Als ik nu tegen je zeg: ‘Denk niet aan de roze olifant!’ Waar denk je dan aan? Zo werkt het ook bij affirmaties.

Om je een beetje op weg te helpen geef ik een aantal voorbeelden van affirmaties:

  • ‘ik ben krachtig’
  • ‘ik geniet van het proces’
  • ‘ik ben goed genoeg’
  • ‘ik zorg goed voor mijn lijf’
  • ‘ik ben het waard’
  • ‘ik heb meer dan genoeg tijd’
  • ‘ik hou van mij’
  • ‘ik geloof in mijzelf’
  • ‘ik leef in het hier en nu’
  • ‘ik maak makkelijk nieuwe vrienden’
  • ‘ik grijp nieuwe kansen aan’
  • ‘ik hou van mijn lichaam’
  • ‘ik laat los wat mij niet meer dient’

Hier boven staan een aantal tips zoals: positief beschrijven, je moet ze voelen en ze moeten bij je passen. Zoals je in de voorbeelden ziet staan alle affirmaties in ik-vorm en in de tegenwoordige tijd. Je doet alsof je het al kan of hebt.

Het zal in het begin vreemd aanvoelen. Lach erom en ga er mee door. Voeg het in je dagelijkse routine. Schrijf ze op, nog beter spreek ze uit tegen jezelf in de spiegel. Begin niet met 5 affirmaties tegelijk. Kies er één of maximaal vijf.

Wat mij helpt is om de affirmatie op de achtergrond van mijn telefoon te zetten. Je kunt ze ook ophangen op plekken in je huis die je vaak tegenkomt.

Ga er mee experimenteren. Maak het leuk en hou vol!

Wat is jouw affirmatie op dit moment?

One Comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *