Bewust-Journaling

Journaling

Vroeger als klein kind hebben we ze allemaal wel gehad: Een dagboek. Hierin schreven we wat we allemaal hadden meegemaakt. Op wie we verliefd waren en wie stom tegen ons deed. Je begon er (net als ik) waarschijnlijk fanatiek aan en na een week gooide je het dagboek, inclusief slotje, weer in de hoek. Zonde als je het mij vraagt. Leerde we maar van onze ouders om die dagboeken vol te houden, want journalen kan je een hoop brengen. Ik heb in de afgelopen jaren journalen ontdekt en deel graag met je wat het mij oplevert. 

Benodigdheden

Een boekje, een pen en je hoofd. Mocht je willen gaan journalen doe hier niet te moeilijk over. Een simpel notitieboekje volstaat. Je kunt het zo gek maken als je wil. Misschien heb je nog wel een boekje liggen? Ik gebruik een simpel notitieboekje. Bij voorkeur a5. Deze vind ik groot genoeg om fijn in te kunnen schrijven, maar klein genoeg om goed op te kunnen bergen. Ik wil wel een fijn gevoel krijgen van het boekje (mooie kleur of print) en ik wil dat mijn pen fijn in de hand ligt. 

De voordelen

Door het opschrijven van mijn gedachten en gevoelens creëer ik afstand. We hebben 10.000’en (onbewuste) gedachten per dag die de revue passeren. Alles wat je denkt te weten, is slechts het topje van de ijsberg. Zodra je begint te schrijven kom je erachter dat een ijsberg meer is dan het topje dat we zien (denk maar aan de Titanic). Het opschrijven van mijn gedachten geeft me overzicht en inzicht. Je geeft door te schrijven je zelf een stem om je uit te mogen spreken.  

De voordelen die ik heb mogen ervaren met journalen: 

  • Ik kan brutaal eerlijk zijn. Niemand hoeft jouw journal in te kijken! Het is slechts tussen jou en het papier. 
  • Grip op mijn gedachten krijgen 
  • Bewustwording 
  • Meer in het hier en nu kunnen leven. Niet meegaan in de waan van de dag. 
  • Herinneringen vastleggen 
  • Je hoofd leeg maken 
  • Verminderen van stress 
  • Vergroten van dankbaarheid 
Waar schrijf ik over? 

Ik ga zitten en schrijf. Ik begin vaak met een recap van de dag of als ik een emotie hoog heb zitten begin ik daarover te schrijven. Als ik eenmaal begin te schrijven komt alles van zelf. Doe ook hier niet te moeilijk over: Alles kan en mag. Schrijf wat er in je op komt. Waar je blij van werd, of waar je verdrietig van werd. Schrijf. Als ik het even niet weet dan schrijf: ‘Ik weet nu niet waar ik moet beginnen’. Vanuit daar komen de woorden vanzelf. Daar vertrouw ik op en dat mag jij ook doen.   

De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kun je schrijven over: 

  • Je angsten of je beperkende overtuigingen 
  • Over stress die je ervaart of je zorgen 
  • Wanneer je een keuze gaat te maken 
  • Een terugblik van je dag 
  • Je dankbaarheden benoemen.  
  • Je intenties. Hoe wil jij je dag/week/maand vormgeven. Hoe wil je je voelen? 

Als je het even echt niet weet, dan zijn er ook altijd nog prompts die je fijne inzichten en richting kunnen geven.  

Wanneer schrijf ik?

Ik heb me laten vertellen dat je bij voorkeur in de ochtend schrijft. Dan begin je je dag bewust en met intentie. Voor mij is dat in de praktijk niet haalbaar. Ik heb twee jonge kids en maak gewoonweg geen tijd vrij. Wees de kapitein op jouw schip. Kies een moment uit waar jij je prettig bij voelt. Weet je het niet? Experimenteer! 

Als ik thuis ben en ik merk dat ik te veel in mijn hoofd raak of me niet lekker voel, dan pak ik mijn journal erbij. Daarnaast vind ik de avonden prettig werken. Zeker wanneer de kids net in bed liggen. Het geeft me veel inzichten in mijn eigen gedachtes, emoties en gevoelens. Ik kan mijn avond zo ontspannen beginnen en het is voor mij ook weer een voorbereiding op de volgende dag.  

Het beste zou zijn om iedere dag te schrijven. Op die manier train je je mind. Het lukt mij niet iedere dag. Ik heb periodes waarin ik dagelijks schrijf, maar ook periodes dat ik tijden niet schrijf. Ik merk het aan mezelf als ik het te lang oversla. Ik probeer dus iedere dag te schrijven.  Ik merk dat hoe meer ik journal hoe meer ik door de dag heen bewust ben van dingen die gebeuren in mijn hoofd. Ik ben bewuster als ik bepaalde emoties en gevoelens voel borrelen. Ik voel dan al een drive op komen om te schrijven.  

Ons geheimpje

Niemand hoeft jouw journal in te kijken. Zelfs jij niet! Je kunt zo nu en dan teruglezen, zodat je inzicht krijgt over welke onderwerpen en thema’s terug blijven komen in je leven. Soms vind ik het gewoon prettig om mijn hersenspinsels aan het papier toe te vertrouwen en het daarbij te laten. Klap mijn journal dicht en de woorden worden nooit meer herlezen.